Zaniki pamięci u osób młodych

Zaniki pamięci u osób młodych zawsze budzą niepokój. Praca mózgu i jego funkcjonowanie jawią się jako najbardziej skomplikowane i, nie ma co ukrywać, ewentualne problemy wnoszą do życia wiele utrudnień. Dlatego zaburzenia pamięci powinny zostać zdiagnozowane!

Ważne: bez względu na obecność objawów zaburzeń pamięci lub ich brak, dla zdrowego rozwoju mózgu i układu nerwowego swojego dziecka uzupełnij jego dietę o niezbędne składniki odżywcze:
a) Witaminy z grupy B (o ich roli przeczytasz na końcu artykułu),
b) kwasy omega-3 (DHA i EPA): bardzo ważne związki dla prawidłowej pracy mózgu, nerwów, wzroku i serca. Wzmacniają odporność, układ nerwowy i koncentrację. Obniżają ryzyko wystąpienia nadpobudliwości:
Omega-3 DHA i EPA dla małych dzieci (od 3.miesiąca życia do 5 lat),
- Omega-3 DHA i EPA dla starszych dzieci (od 6. roku życia).
c) ADEK Aliness – zestaw tych witamin reguluje mnóstwo procesów komórkowych, mających wpływ m.in. na zdrowy i sprawny umysł, dobrą odporność i prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Zaniki pamięci –  czym są i jak się objawiają?

Zaniki pamięci najczęściej nazywane są amnezją. Amnezja może być czasowa lub całkowita i dotyczy:
a) braku zdolności zapamiętywania nowych informacji (amnezja następowa),
b) utraty pamięci zdarzeń, sytuacji, których osoba zapominająca była świadkiem lub uczestnikiem. To konkretne zdarzenie, najczęściej nieprzyjemne, traumatyczne, może być przyczyną zaniku pamięci (amnezja wsteczna),
c) urazu głowy, który wywoła zanik pamięci czasowy lub całkowity (amnezja pourazowa).

Ważne! Należy odróżnić problemy z pamięcią w młodym wieku charakteryzujące się zapominaniem od zaników pamięci. Zapominanie stanowi objaw chorobowy np. w przebiegu demencji czy właśnie amnezji, ale zapominanie to również całkowicie normalny, powszechny proces u ludzi zdrowych - zawsze warty wyjaśnienia przyczyn.

Zaniki pamięci w młodym wieku – przyczyny

Zaniki pamięci w młodym wieku, jak również u osób dojrzałych, mogą mieć wiele przyczyn. Do najbardziej znanych powodów należą:
- urazy głowy (amnezja pourazowa),
- nieprzyjemne lub traumatyczne zdarzenia,
- przeciążenie stresem (psychologicznym i społecznym),
- choroby somatyczne (dysfunkcja tarczycy, nerek, wątroby),
- hipoglikemia (ciężkie niedocukrzenie może powodować trwałe uszkodzenia centralnego układu nerwowego, w tym padaczkę, zwłaszcza u młodszych dzieci; hipoglikemia w łagodniejszym przebiegu wywołuje zaburzenia pamięci, problemy z  koncentracją, upośledzenie funkcji poznawczych),   
- incydenty naczyniowe (udary mózgu, pęknięcia tętniaków, powikłania zabiegów neurochirurgicznych),
- niedotlenienie mózgu (np. podczas zatrzymania krążenia lub w wyniku zatrucia tlenkiem węgla),
- opryszczkowe zapalenie mózgu (najwyższy poziom zachorowalności występuje w grupie osób poniżej 20 r.ż.). W tym przypadku obok zaburzeń pamięci mogą wystąpić również: zmiana osobowości, splątanie, ból głowy, gorączka oraz napady padaczkowe.

Problemy z pamięcią i koncentracją w młodym wieku – co robić?

Jak wynika z powyższych informacji, problemy z pamięcią i koncentracją w młodym wieku mogą wynikać z przeróżnych przyczyn. Dlatego na początku należy dociec, jakie czynniki mogą być brane pod uwagę w przypadku wystąpienia zaników pamięci (będzie to pomocne podczas wywiadu zbieranego przez specjalistę).

1. Rozróżnienie przyczyn – obserwacja:
- czy zaburzenia pamięci związane są ze schorzeniami ogólnoustrojowymi?
- czy zaburzenia pamięci są skutkiem ubocznym leczenia?
- czy mamy do czynienia z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN)?
- czy zaburzenia pamięci mają podłoże psychogenne?
- czy objawy nie są symulowane lub wyolbrzymiane?
- czy współwystępują zaburzenia nastroju?

2. Diagnoza
W przypadku wystąpienia zaników pamięci niezbędna może okazać się diagnoza interdyscyplinarna, z udziałem np. neurologa, psychiatry i neuropsychologa. Diagnoza powinna obejmować kilka obszarów wzajemnie się uzupełniających:
a) szczegółowy wywiad,
b) badania kliniczne: neurologiczne, psychiatryczne, psychologiczne, neuropsychologiczne,
c) diagnostykę laboratoryjną,
d) badania neuroobrazowe (obrazujące struktury i funkcjonowanie mózgu).

3. Leczenie i samodzielna troska o kondycję psychofizyczną
W przypadku stwierdzonych problemów zdrowotnych – wiadomo, niezbędne jest leczenie. Natomiast musisz mieć świadomość, że działania profilaktyczne również są bardzo ważne. Co możesz zrobić, aby troszczyć się o prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego u siebie i najbliższych?
a) Czy wiesz, że niedobory witaminowe i braki minerałów powodują zaburzenia pracy mózgu i problemy z koncentracją? Wybierz odpowiednie preparaty spośród dostępnych tu: Tabletki na poprawę pamięci i koncentracji, Tabletki na regenerację układu nerwowego.
b) zastosuj się do prostych wskazówek - Jak poprawić pamięć?

Witaminy z grupy B – rola w funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego

Witaminy B suplementy diety odgrywają niesłychanie ważną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Zapewniają:
- prawidłowy rozwój i  funkcjonowanie mózgu oraz obwodowego układu nerwowego,
- tworzenie powłok nerwowych,
- ochronę przed uszkodzeniami neurologicznymi, depresją, zmianami w szpiku kostnym (tiamina, B6, niacyna, B12),
- ochronę przed atrofią mózgową (kwas foliowy),
-  utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych (B6, tiamina, B12),
- zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia (kwas pantotenowy, B2, B12).

Jak widać, suplementacja witaminami z grupy B to podstawowa profilaktyka chorób układu nerwowego. Najprawdopodobniej najlepszym preparatem zawierającym kompleks powyższych związków jest: Witamina B Aliness.

Źródła:

1. Gryszczyńska A., Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy, (w:) „Postępy Fitoterapii”,  4/2009, s. 229-238, dostęp online: https://www.czytelniamedyczna.pl/2659,witaminy-z-grupy-b-naturalne-rlda-rola-w-organizmie-skutki-awitaminozy.html, 13.10.2022.
2. Staniloiu A., Markowitsch H.J., Towards Solving the Riddle of Forgetting in Functional Amnesia: Recent Advances and Current Opinions, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3485580/, 13.10.2022.
3.  Sitek E. J., Sołtan W., Zespoły amnestyczne – neuropsychologia i diagnostyka kliniczna, dostęp online: https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/219/original/43-47.pdf?1472646882, 13.10.2022.
4. Trippenbach-Dulska H., Hipoglikemia w cukrzycy typu 1, (w:) „Nowa Pediatria”, 4/2004, s. 146-150, dostęp online: https://www.czytelniamedyczna.pl/2146,hipoglikemia-w-cukrzycy-typu-1.html, 13.10.2022.

Blog - co nowego?

Po zrobionych zakupach zajrzyj na naszego bloga

Ostatnie wpisy